علیرضا پناهیان

سایت جدید بیان معنوی راه اندازی شد برای مشاهده کلیک کنید.

گفتگوی تحلیلی پناهیان دربارۀ نتیجۀ انتخابات
پناهیان: ائتلاف فایده‌ای نداشت/ امام به ما یاد داد: باید از عمل به وظیفه خوشحال بود و به نتیجه کاری نداشت/این فرهنگی است که امام به ما یاد داده

 

حجت الاسلام پناهیان: «همه باید از اینکه به وظائف خود عمل کردند خوشحال باشند و به نتیجه کاری نداشته باشند؛ این فرهنگی است که امام به ما یاد داده است. ما در برخی از عملیات‌ها رسماً شکست می‌خوردیم و شهدای زیادی می‌دادیم، اما نبریدیم و ادامه دادیم تا به این عزت رسیدیم. نیروهای انقلابی مطمئن باشند که حتماً حکمتی در کار است و مصالح عالیه را خدا می‌داند و بس. ما به نتیجۀ انتخابات راضی هستیم و اگر وظیفۀ خود را در انتخابات انجام داده‌ایم باید خیالمان از نتیجه راحت باشد... الان برای ما این مهم است که ببینیم وظیفۀ بعدی ما چیست. برای ما فقط باید انجام وظیفه مهم باشد و بس.»

 

دانلود در قالب   PDF با ابعاد A4
دانلود در قالب   PDF با ابعاد A5

مشروح  مصاحبه این استاد حوزه و دانشگاه با خبرگزاری فارس را در ادامه می‌خوانید:

 

مهم‌ترین فایدۀ حضور مردم پایان یافتن نهایی اتهام تقلب/اتهام زنندگان تقلب با شرمندگی در انتخابات شرکت کردند

 

س: مهم‌ترین نکات برجستۀ این انتخابات چه بود؟

 

ج: برجسته‌ترین وجه این انتخابات حضور پرشور مردم در انتخابات بود که به خودی خود موجب تثبیت اقتدار نظام می‌شود. کثرت حضور مردم در انتخابات سجدۀ شکر دارد. نکتۀ قابل توجه این است که بدون اینکه این انتخابات دوقطبی بشود یا با منازعات شدید و تقابل‌های غیراخلاقی همراه باشد به این حضور فراگیر منجر شد.

حضور مردم و تمام جریان‌ها در این انتخابات موجب شد یاوه سرایی‌های مخالفان نظام در رقابتی نبودن انتخابات رسوا شود. ولی مهم‌ترین فایدۀ حضور مردم پایان یافتن نهایی اتهام تقلب بود. آن عدۀ اندکی که نظام را به تقلب در انتخابات متهم می‌کردند با شرمندگی تمام در انتخابات شرکت کردند چون می‌دانستند انتخابات در ایران اسلامی واقعا آزاد است. مخصوصا اینکه پشت سر نامزدی ایستادند که رای آورد و امکان تکرار ادعایشان هم منتفی شد. و اثبات آزاد بودن انتخابات در ایران برای چندمین بار موجب سرفراز شدن نظام و مردم شد.

 

 

نمی‌توان این انتخابات را رأی نیاوردن اصولگرایان به معنای عام کلمه تلقی کرد / اگر گرانی و بداخلاقی‌های رئیس جمهور در مجلس پدید نیامده بود، هرگز چنین اقبالی به آقای روحانی نمی‌شد

 

س: چرا اصول گرایان در این انتخابات رای نیاوردند؟

 

ج: اساسا بنده این تقسیم بندی اصلاح طلب و اصول گرا را قبول ندارم، و این را بارها عرض کرده‌ام. ولی چون باب شده است مجبوریم از این اصطلاحات با مسامحه استفاده کنیم. چون آقای روحانی در طبقه‌بندی رایج سیاسی یک راست سنتی محسوب می‌شود و جزء بدنۀ عام اصول گرایی قرار دارند- به حدی که اصلاح‌طلبان حاضر نشدند به طور جدی پای کار ایشان بیایند- نمی‌توان این انتخابات را رأی نیاوردن اصولگرایان به معنای عام کلمه تلقی کرد. به هرحال ایشان عضو جامعۀ روحانیت مبارز بودند.

 واقع مطلب این است که کسی در این دوره رای بیشتری آورد که توانست بیشترین تقابل را با دولت ایجاد کند و این ثمرۀ برخی اشکالات دولت فعلی بود. موجی از نارضایتی از عملکرد اقتصادی دولت مردم را به سمت نقطۀ مقابل دولت فرستاد. حمایت آقای هاشمی از ایشان هم به عنوان نقطۀ مقابل دولت در رای آوری ایشان بسیار موثر بود. اگر این گرانی پدید نیامده بود و اگر بداخلاقی‌های رئیس جمهور در مجلس پیش نیامده بود، هرگز چنین اقبالی به آقای روحانی نمی‌شد.

برخی از کاندیداهای اصول‌گرا به دلیل اینکه متهم به طرف دولت بودن شدند رای نیاوردند، و برخی هم چون نخواستند به شدت با دولت تخریبی برخورد کنند رای نیاوردند. به طور کلی هم هرچند آقای احمدی نژاد صریحاً خود را جزء اصول گرایان نمی‌دانند و اصول‌گرایان به صورت واضح با ایشان در تقابل بودند، منتها مشکلات دولت ایشان به پای اصول گرایان نوشته شد و نامزدهای غیراصول‌گرا در نهایت بی‌انصافی به این اتهام دامن زدند. آقای روحانی اول خود را از صف اصول‌گرایان بیرون کشید و بعد با متهم ساختن رقبای خود به همراهی با جریان دولت رای بیشتری آورد. این اصلی‌ترین عامل تخریب نامزدهای اصول‌گرا بود.

البته اگر نامزدهای محترم، هم با آقای روحانی و هم با دولت از برخورد اخلاقی کمی فاصله می گرفتند، قطعاً نتیجۀ انتخابات متفاوت می‌شد. ولی خوب شد روش اخلاقی در مناظره‌ها پیش گرفتند و بی‌انصافی‌ها را تحمل کردند هرچند آراء را از دست دادند. مطمئنا برخورد اخلاقی نامزدها در دراز مدت برکات و نتایج خوب خود را نشان خواهد داد.

 

 

ائتلاف فایده‌ای نداشت/در صورت ائتلاف، نتیجه تغییری نمی‌کرد بلکه آراء روحانی افزایش می‌یافت

 

س: آیا عدم اتحاد نامزدهای اصول‌گرا موجب رای نیاوردنشان نشد؟ الان این حرف بسیار رواج یافته که عدم ائتلاف آنها موجب کاهش آرائشان شد.

 

ج: بنده چنین تحلیلی را قبول ندارم. الآن اگر آراء را بشمارید می‌بینید در صورت ائتلاف تمام دیگر نامزدها هم در نتیجه تغییری ایجاد نمی‌‌شد. بعضی می‌گویند اگر ائتلاف می‌شد اقبال مردم بیشتر می‌شد و ممکن بود در نتیجه تغییری حاصل شود اما بنده چنین اعتقادی ندارم؛ بلکه معتقدم انتخابات دو قطبی می‌شد و در آن صورت، هم آراء آقای روحانی بیشتر افزایش می‌یافت، و هم نتیجه‌اش برای ثبات جامعه خوب نبود. بالاخره جوی در جامعه ایجاد شده است که موجب تقابل با وضع موجود شده، این جو تعیین کننده‌ترین عامل در رای آوری بود. بخشی از آراء نامزدهای دیگر هم ناشی از همین جو بود.

 

 

از بسیاری از برکات انتخابات راضی هستم/ در این انتخابات حرفی از تفکر اصلاح طلبی به معنای حاکمیت دوگانه و تفکرات ضد خط امام وجود نداشت

 

س: از نتیجۀ انتخابات راضی هستید؟

 

ج: طبیعتا از اینکه با بی‌انصافی کردن در مناظره‌ها کسی رای بیاورد راضی نیستم و طبیعتا دوست داشتم یک فرد انقلابی‌تر رای بیاورد. ولی از بسیاری از نتایج و برکات انتخابات راضی هستم. غیر از فوایدی که قبلا گفتم، یک فایدۀ مهم دیگر این بود که در این انتخابات دیگر حرفی از تفکر اصلاح طلبی به معنای حاکمیت دوگانه و تفکرات ضد خط امام وجود نداشت. حتی آقای عارف هم چنین حرف‌هایی نزد؛ این خیلی جای خوشحالی دارد. این یعنی دوران آن حرف‌ها و اندیشه‌ها به سر آمده است. اگرچه اصلاح طلب‌ها پشت سر آقای روحانی آمدند اما خودشان هم می‌دانند که ایشان در خط فکری آنها نیست. شاید خود اصلاح طلب‌ها هم دیگر به آن حرف‌ها و سکولاریزه کردن جامعه معتقد نباشند.

 

 

امیدوارم روحانی به وعده‌هایش عمل کند /احمدی نژاد درس بگیرد/همه به روحانی کمک کنند

 

اما مهم‌ترین عامل راضایت بنده از این انتخابات این است که دشمنان ماروسیاه شدند و حماسه شکل گرفت. امیدوارم دولت آقای روحانی به وعده‌هایش عمل کند. آقای احمدی‌نژاد هم این درس را بگیرد که فاصله گرفتن از خط اصیل نظام انقلاب و ولایت چقدر می‌تواند نتایج مخربی داشته باشد اولین نتیجه‌اش کم توفیق شدن در حل مشکلات جامعه است.

از این هم خیلی خوشحال هستم که وعده‌های زیادی برای حل مشکلات مردم داده شده؛ امیدوارم همه عملی شود و از دشواری‌ها کاسته شود. چون آقای روحانی از رهبری هم خیلی مایه گذاشتند، باید جدا از اعتبار خودشان و دوستانشان، به فکر اعتبار نظام و رهبری و کسوت روحانیت هم باشند و برای حل مشکلات کمر همت ببندند. و همه هم باید به ایشان کمک کنند.

 

همه باید از اینکه به وظائف خود عمل کردند خوشحال باشند و به نتیجه کاری نداشته باشند/این فرهنگی است که امام به ما یاد داده

 

س: چه توصیه‌ای به نیروهای انقلابی دارید؟

 

اولا همه باید از اینکه به وظائف خود عمل کردند خوشحال باشند و به نتیجه کاری نداشته باشند؛ این فرهنگی است که امام به ما یاد داده است. ما در برخی از عملیات‌ها رسماً شکست می‌خوردیم و شهدای زیادی می‌دادیم، اما نبریدیم و ادامه دادیم تا به این عزت رسیدیم. نیروهای انقلابی مطمئن باشند که حتماً حکمتی در کار است و مصالح عالیه را خدا می‌داند و بس. ما به نتیجۀ انتخابات راضی هستیم و اگر وظیفۀ خود را در انتخابات انجام داده‌ایم باید خیالمان از نتیجه راحت باشد.

 

اصول‌گرایان بدون آنکه به دنبال اعتبار خود باشند به دولت کمک کنند/باید به آموزش و تربیت نیروهای انقلابی و روشنگری در میان مردم بپردارزیم

 

ثانیا اصول‌گرایان باید بدون آنکه به دنبال اعتبار خود باشند به دولت کمک کنند؛ حتماً زمینه‌های کار و خدمت فراوان پیش می‌آید. خدمت در این نظام اسلامی ارزشمند است و مهم نیست پای چه کسی تمام می‌شود.

ثالثا باید به آموزش و تربیت نیروهای انقلابی و روشنگری در میان مردم بپردازیم و جامعه را در مسیر انقلاب به پیش ببریم. هیچوقت امکان پیشبرد اهداف و گفتمان انقلاب مسدود نمی‌شود. راستش من از اینکه مسئولیت به دوش انقلابیون نیفتاد از جهتی خوشحالم چون در آن صورت باید خیلی بیشتر به تکاپو می‌افتادیم که مبادا کارآمدی روحیه و تفکر انقلابی مورد خدشه قرار بگیرد. البته این خوشحالی را از سر راحت طلبی می‌گویم و الا معلوم است که بهتر بود هرچه بیشتر گفتمان انقلاب را جلو می‌بردیم.

 

 

از آقای روحانی تشکر می‌کنم که .../ یقیناً بخشی از اطمینان مردم به به دلیل روحانی بودن ایشان بود

 

س: پس شما این دولت را انقلابی نمی‌دانید؟

 

ج: انقلابی‌تر نمی‌دانم و الا ضدانقلابی و یا غیرانقلابی هم نمی‌دانم. من از آقای روحانی تشکر می‌کنم که ژست اپوزیسیون نگرفتند و از شعارهای غیر انقلابی و سخیف حاکمیت دوگانه استفاده نکردند. البته جامعه هم پذیرش چنین شعارهایی را نداشت و اگر چنین شعارهایی داده می‌شد مردم به ایشان اطمینان نمی‌کردند. یقیناً بخشی از اطمینان مردم به ایشان به دلیل روحانی بودن ایشان بود. ایشان در تبلیغاتشان بیشتر بر مشکلات مردم تکیه کردند و وعدۀ حل آن را دادند. ولی امیدوارم در عمل بتوانند انقلابی عمل کنند و موجب پیشرفت انقلابی‌گری بشوند.

 

 

اگر دولت جدید موفق به حل مشکلات شود، یقیناً با یک تفکر و عملکرد انقلابی خواهد بود/ کسی در حقانیت گفتمان انقلاب نباید شک کند

 

س: فکر می‌کنید در آینده گفتمان انقلاب چه جایگاهی در عرصۀ سیاسی خواهد داشت؟

 

ج: اگر ناکامی در کار این دولت پیش بیاید مردم باز به تفکر انقلابی‌تر بازخواهند گشت. شرایط منطقه و جهان هم همین اقتضاء را دارد. منتها امیدوارم در آن زمان گفتمان انقلابی نمایندۀ خوبی که بتواند آبروی انقلابی‌گری را حفظ کند پیدا بشود. اگر دولت جدید موفق به حل مشکلات شود یقیناً با یک تفکر و عملکرد انقلابی خواهد بود، پس بازهم گفتمان انقلاب است که پیروز نهایی صحنه خواهد شد؛ کسی در حقانیت گفتمان انقلاب نباید شک کند و اگر کسی تردید داشته باشد گذشت زمان و انواع امتحانات الهی تردید او را برطرف خواهد کرد.

 

 

آیا برای حمایت از گفتمان انقلاب باید به فکر وجهۀ اجتماعی باشیم؟ / اینها سیاست بازی است

 

س: شما از اینکه از نامزدی حمایت کردید که رای نیاورد ناراحت نیستید؟ این برای وجهۀ اجتماعی شما نامناسب نبود؟

 

ج: اولا مگر ما باید ببینیم چه کسی رای می‌آورد، بعد بیاییم از او حمایت کنیم؟ و یا برای حمایت از گفتمان انقلاب به فکر وجهۀ اجتماعی باشیم؟ اینها سیاست بازی است. بنده دربین آشنایانم بودند کسانی که به نامزد مورد نظر بنده رای نمی‌دادند و حتی به آقای روحانی رأی می‌دادند، ولی در رابطۀ رفاقتی ما خللی هم وارد نشده است. این بی‌ظرفیتی است که به دلیل تفاوت سلیقۀ سیاسی، خللی در روابط پیش بیاید. من دربارۀ برخی نامزدها می‌گفتم او زیاد ولایتمدار نیست، بعد طرفداران ایشان به من می‌گفتند: اتفاقاً او بهتر آبروی ولایت و ولایتمداری را حفظ می‌کند. معلوم می‌شود بسیاری از این اختلاف سلیقه‌ها مبنایی نیست.

 

 

اگر مطمئن بودم آقای جلیلی رای می‌آورد، علنی از ایشان دفاع نمی‌کردم/ به دو دلیل از جلیلی حمایت کردم...

 

ثانیا بنده اگر مطمئن بودم آقای جلیلی رای می‌آورد، علنی از ایشان دفاع نمی‌کردم. و یا اگر می‌دیدم ائتلاف فایده و یا ضرورتی دارد به حمایت علنی از ایشان اقدام نمی‌کردم. بنده به دو دلیل از ایشان حمایت کردم یکی به این دلیل که گفتمان صریح انقلاب تضعیف نشود. دوم اینکه واقعا شایستگی‌هایی را در آقای جلیلی یافتم، و امیدوارم جامعه در آینده بیشتر از خدمات ایشان استفاده کند. البته این معنایش آن نیست که شایستگی‌های دیگر نامزدها را زیر سوال ببرم و یا حتی به آنها اعتراف نکنم، و یا دیگران را انقلابی ندانم. مطمئنم کسانی که به ایشان رای دادند-در حالی که ایشان قول و وعدۀ بیجا و مبالغه آمیزی هم ندادند، و از طرفی شعارهای محکم انقلابی هم دادند- نزد پروردگار بسیار ماجورند و یک سازمان رای خالصی را در جهت تقویت جریان مقاومت شکل دادند. این سازمان رای برای خیلی از عرصه‌ها مفید و کارآمد خواهد بود.

 

 

فارس: رأی شما به جلیلی و تحسین قالیباف موجب تعجب عده‌ای شده/ پناهیان: بنده چنین خط کشی‌هایی را نمی‌پسندم

 

س: شما به آقای جلیلی رأی دادید، و آقای قالیباف را هم تحسین کردید، ظاهرا این موجب تعجب عده‌ای شده است؟

 

ج: بله، بنده ایشان را هم یک مدیر قوی و انقلابی می‌دانم و متاسفم که رأی نیاوردند. اگر مطمئن بودم که ائتلاف آقای جلیلی با ایشان موجب رای آوردنشان می‌شد به سهم خودم در این زمینه تلاش می‌کردم. ولی پیش‌بینی‌ها درست درآمد و معلوم بود که ائتلاف فایده‌ای ندارد. ولی تصور می‌کردم ایشان با اقبالی که در میان مردم دارند بتوانند بدون اصرار بر شعارهای انقلابی، و تنها با تاکید برکارآمدی آراء عمومی مردم را جذب نمایند. ولی متاسفانه جو ضد دولت غالب شد. البته مهارت در سخنوری هم بی‌تاثیر نبود. من مطمئنم اکثر کسانی که به آقای روحانی یا دیگر نامزدها رای دادند کارآمدی ایشان را نفی نمی‌کنند و اگر جو ضد دولت غلبه نمی‌کرد، در همین شرایط رای می‌آوردند. اساسا یکی از امتیازات این انتخابات این بود که غالب رای دهندگان از روی نفرت نسبت به نامزد دیگر به نامزد مورد نظر خودشان رای نمی‌دادند بلکه یک ترجیح عامل تفاوت رای می‌شد.

منتها این نکته را باید یادآوری کنم که بعضی افراد ظرفیت ورود به عرصۀ سیاسی را ندارند. مثلا به بنده خرده می‌گرفتند که چرا شما که حامی آقای جلیلی هستید، دوستان آقای قالیباف را در مسیرشان تقویت می‌کنید یا از محاسن ایشان می‌گویید؟ اینها تصور می‌کنند وقتی به کسی می‌خواهیم رای بدهیم باید تمام محسنات دیگران را نفی کنیم و یا دیگر هیچ همکاریی با دیگران نباید داشته باشیم بنده چنین خط کشی‌هایی را نمی‌پسندم.

 

 

نقش چندانی برای ماهواره‌ها قائل نیستم/ این نهایت شکست و ذلت دشمنان ما را نشان می‌دهد که ...

 

 س: نقش رسانه‌های غربی و ماهواره‌ها را چگونه اریابی می‌کنید؟

 

ج: نقش چندانی برای آنها قائل نیستم، چون آنها اساساً مایل به این همه حضور و مشارکت نبودند. ولی شاید در بخشی از مخاطبان خود موثر بوده‌اند. منتها ببینید دشمنان ما به چه ذلتی افتاده‌اند که برای آنکه از انقلابی‌ترها فرار کنند راضی شده‌اند که مردم به یک روحانی با سابقۀ انقلابی‌گری رای بدهند که معلوم نیست چقدر از اهدافشان را بتواند تامین کند، شاید به هیچیک از خواسته‌هایشان هم نرسند. این نهایت شکست دشمنان ما را نشان می‌دهد. همان‌ها که انتخابات در ایران را فرمایشی می‌خواندند کم مانده بود صریحاً مردم را برای حضور در انتخابات که طبیعتا منجر به تقویت نظام می‌شود تشویق کنند. این یک فکاهی سرگرم کننده بود که مخاطبانشان دیدند چقدر توسط اقتدار و ثبات نظام ما بازی خورده‌اند. انشاءالله آنها از همراهیشان با برخی کاندیداها، به هیچیک از اهدافشان نخواهند رسید.

 

 

بعضی‌ها ظرفیت نتیجه نگرفتن را ندارند/اولا نباید غیرمقصرین را سرزنش کرد-ثانیا نباید از ملامت نابجای دیگران واهمه داشت

 

س: برخی از نیروهای انقلابی که نامزدهایشان به هر دلیل رای نیاورده است به انتقاد از یکدیگر پرداخته‌اند و به دنبال مقصر در میان خودشان می‌گردند و یکدیگر را متهم می‌کنند این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

ج: قبلا مقام معظم رهبری در این باره توصیه‌هایی داشته‌اند که نباید طرفداری از نامزدهای مختلف موجب دلخوری و اختلاف بشود. ضمن اینکه بعضی‌ها که ظرفیت نتیجه نگرفتن را ندارند، بعد از به نتیجه نرسیدن تلاش‌هایشان به دنبال مقصر قلمداد کردن بی‌گناه‌ترین افراد در اطراف خود می‌گردند؛ بعضی‌ها بی‌دلیل به یأس و سرزنش نابه‌جای خود می‌پردازند. ما باید ظرفیت حضور در رقابت‌های سیاسی در یک جامعۀ اسلامی را داشته باشیم و روحیۀ آدم‌های شکست خورده را نداشته باشیم؛ این یک امتحان است. طبیعی است در چنین شرایطی از چند سو شماتت‌ها و سرزنش‌ها به انسان هجوم بیاورد؛ اولا نباید جزء سرزنش کنندگان غیرمقصرین باشیم، ثانیا از ملامت نابجای دیگران نباید واهمه داشته باشیم. بعضی‌ها می‌گویند چون از دولت احمدی نژاد انتقاد کردید، حالا به این روز افتادید، بعضی دیگر می‌گویند چون از دولت احمدی نژاد حمایت کردید به این روز افتادید، هردو سخن باطل است و نباید غمی به دل راه داد. ما اگر حمایت کردیم و اگر انتقاد کردیم به تکلیف خود عمل کردیم.

 

 

الان برای ما این مهم است که ببینیم وظیفۀ بعدی ما چیست

مهم این است که جامعه را در مسیر رشد ببینیم؛ با چه قیمت و هزینه‌ای مهم نیست- این را شرایط جامعه و حکمت الهی تعیین می‌کند. الان برای ما این مهم است که ببینیم وظیفۀ بعدی ما چیست. برای ما فقط باید انجام وظیفه مهم باشد و بس. دولت جدید هم وظیفه دارد طبق قانون و مسیر روشن خط امام و رهبری عمل کند؛ ما هم در این زمینه او را یاری خواهیم کرد و هم مراقبت و نظارت خواهیم نمود.

 

 

بنده چنین حرف‌های ناامیدکننده‌ای را نمی‌پسندم...

 

س: بعضی‌ها پیامک می‌زنند «مالک باید از پشت خیمه‌ها برگردی» نظر شما نسبت به اینگونه پیامک‌ها چیست؟

 

ج: بنده چنین حرف‌های ناامیدکننده‌ای را نمی‌پسندم نظام ما الان در اوج اقتدار قرار دارد و هیچ نیروی انقلابی نباید احساس ضعف و ناامیدی کند. خداوند متعال می‌خواهد ما را به صورتی خود می‌پسندد به پیروزی‌های بیشتر برساند. اولا نظام ما در دولت خلاصه نمی‌شود ثانیا دولت هر روش و هر هدف غیرانقلابی را نمی‌تواند دنبال کند؛ چون اساسا با بسیاری از شعارهایی که داده است و با بسیاری از قوانین مغایرت خواهد داشت. ثالثا دشمنان ما آنقدر ضعیف، جنایتکار و بی‌آبرو شده‌اند که هیچ عنصر نیمه انقلابی هم به سوی آنها دست دراز نخواهد کرد. انشاءالله.

 

 

هنوز انقلابیونِ پیشتاز و اندیشمند، دولت مطلوب و مورد نظر خود را پیدا نکرده‌اند

 

 س: ارزیابی‌تان از کارنامۀ دولت آقای احمدی نژاد چیست؟

 

ج: الان فرصت چنین بحثهایی نیست، اما ایشان دارای نقاط قوت و ضعفی بودند که باید در جای خود بررسی و تحلیل شود. امیدوارم تاحدی نقاط قوت ایشان استمرار یابد و نقاط ضعف هم جبران شود. ولی در کل می‌توانم بگویم در طول سالهای پس از انقلاب، هنوز انقلابیونِ پیشتاز و اندیشمند، دولت مطلوب و مورد نظر خود را پیدا نکرده‌اند؛ دولتی که در نظر و عمل مطابق تمام اصول انقلاب حرکت کند و در این راه استوار بماند و مایۀ فخر و مباهات تفکر ناب انقلابی در سراسر جهان باشد. رسیدن به چنین دولتی کار دشواری است و ظاهرا هنوز وقت آن نشده است. و یا ما مدعیان انقلابی‌گری ظرفیت و توانایی آن را نداریم.

 

دانلود در قالب   PDF با ابعاد A4
دانلود در قالب   PDF با ابعاد A5

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۲۶
بیان معنوی

نظرات (۳۸)

سلام علیکم
تشکر از برنامه ها
بیشتر نشر بدهید
یاعلی
حاجی خدا خیرت بده
آقا برنامه های حاج آقا رو سایت بذارید که کجاها برنامه دارن
با تشکر
۲۷ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۱۵ جاوید کشاورز
با سلام
درود بر این میانه روی و اعتدال
امروز که جامعه نیازمند وحدت به معنای واقعی کلمه است جریانات تندرو شمشیر خود را از رو بسته اند. و از همین ابتدا با سوء ظن و پیش داوری های نابجا کماکان بر طبل تفرقه می کوبند.
لذا از جناب حجة الاسلام و المسلمین پناهیان صمیمانه می خواهم که نسبت به لزوم وحدت و همکاری و پرهیز از تحزب گرایی، آگاهی بخشی نمایند.
به امید وحدت همه مسلمانان و جمع شدن بر کلمه لا اله الا الله.
سلام
میخواستم از حاج آقا پناهیان و شما ،بیان معنوی، تشکر کنم که موقع انتخابات روشنگری کردید و حالا بعد انتخابات هم رهامون نکردید.
حاج آقا پناهیان این بار هم مثل همیشه از آبروشون خرج کردن.
با سلام
از روز بعد انتخابات زخم زبان های زیادی شنیدم و واقعا برای خود بنده جای تعجب بود چرا این همه حمله به با اخلاق ترین کاندیدا ؟.......................

 إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ یَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ-  سوره ال عمران ایه 140


اگر گزندى بشما رسید یقینا به آن گروه همگزندى نظیر آن رسید. و ما این روزگار را بین مردم نوبت به نوبت قرار میدهیم، و (دیگر:) براى اینکه خدا افرادى را که ایمان آوردند بداند و گروهى از شما را گواه بگیرد، و خدا ظالمین را دوست ندارد

رفقا ی انقلابی گلم-اصلا نا امید نشید-خدا بزرگه ایشالله با یه کم گوش به فرمان ولایت بودن کارا حل میشه هیچ جمله ای انقدر دلگرمم نمیکنه که امام خامنه ای فرمود"تا وقتی من زنده ام نمیگذارم جامعه دچار انحراف شود"

گناه بزرگ فتنه گران، امیدوار کردن دشمنان بود

و گناه بزرگ احمدی نژاد، امیدوار کردن فتنه گران

۲۷ خرداد ۹۲ ، ۰۰:۰۷ فرزند روح الله

حرف های استاد آرامم کرد

من هرچه توانستم حقیقت را برای برخی از فوامیل روشن کردم و از گفتمان امام و انقلاب دفاع کردم

ولی ناراحتم از اینکه ستاد تبلیغاتی آنچنانی به راه نینداختم

با عرض سلام و احترام 

استاد صحبتها و بصیرت شما دلهای سوخته ی ما را کمی آلام بخشید و خوشالیم که به تکلیفمان عمل کردیم خداوند اجرتان دهد

۲۶ خرداد ۹۲ ، ۲۳:۳۱ زهرا ورامینی

سلام حاج آقا خدا قوت

خواستم بگم متاسفانه بعضی از ما بیخود داریم جلزو ولز این نظامو می کنیم

آخه یه قدم برداشتیم تا دل آقا شاد بشه

متاسفم از این که اینهارو میگم ، ولی همین داستان کرسی های آزاد اندیشی مگر نبود تا دل آقارو رنجوند این آقایون و خانمهای نظر دهنده ومنتقدین در پیامهای بالا از متنشون مشخصه که تحصیلات دانشگاهی دارند یعنی در دانشگاه بودند ولی کاری نکردند که آقا حداقل از ی دانشگاه احساس رضایت کنه

من نظرم اینه که به حال ما که مثل آب راکد میمونیم دولت اصول گرا یا اصلاحات فرقی نداره

                           تیر از هر طرف به سمت ما بیاد آقای غریبمون بازهم سپربلا میشه

امیدواریم یه تکونی بخوریمو به خودمون بیایم

خدارا شکر که مرا از امت محمد مصطفی افریدو شکر که مرا از امت امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی قرار داد و سپاس بیکران که در دوره ی امام خامنه ای شاهد خلق حماسه های مهم هستم. شکر که در کشاکش دهر با روشنگریهای فردی ولایی چون اقای پناهیان(شاگرد خلف امام خامنه ای )دوباره راه را از چاه تشخیص می دهیم و با قوت گرفتن از خدایتعالی، در صراط مستقیم با استواری بیشتری گام برمی داریم .

دوستان عزیز از دیروز تابه حال خیلی فکرها کرده ایم : حالا چه می شود ؟قرار است چه کسانی روی کار بیایند ؟چرا مردم بصیرت کافی به خرج ندادند؟و...

فکر برخی ها این بود :25 سال سکوت حضرت علی علیه السلام . عمل به وظایفش . تلاش در جهت بهبود وضعیت مردمی که ناسپاسیش کردند و در اخر ...

گس ایا بهتر نیست به جای توقع از مردم داشتن،  نگرانی های بیهوده ،مقصر دانستن دیگران و بدبینی به انها ، شکایت از عدم انجام وظیفه ی بهتر مسوولین و مردم ، سرزنش کردن برخی مسوولین ومردم ، ندیدن خوبیهای انها وپرهیز از تشکر از خوبیهایشان و...

قدری بهتر بیندیشیم و

خود درست و استوار گام برداریم . مانند مولایمان علی علیه السلام مهربان باشیم و  عمل به وظایفمان را با تقوی و خالصانه انجام دهیم . وبه گفته ی رهبر عزیزمان در جهت خلق حماسه های سیاسی خدایی رفتار کنیم ؟

بدانیم هر یک گام صحیح ما حتما در تکمیل پازل کلی اصلاح و به ثمر رسیدن نتیجه ی انقلاب اسلامی موثر است . پس  حرکت بهتر و صحیح تر و استوارتر رایادبگیریم و  بدانیم

دست خدا بر سر ماست     خامنه ای رهبر ماست     و دستان نازنینش در دستان پرعطوفت ولی خدا امام زمان است

و چه بسا "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد "

۲۶ خرداد ۹۲ ، ۲۲:۳۲ محمد رضا کاظمی
سخنانتان خیلی زیبا و دلنشین بود.
سلام و ادب و احترام
واقعاً از این همه بصیرت لذت بردم
ای کاش در بیست سی سال قبل هم چنین روحانی هایی بودند و بصیرت آفرینی می کردند
تا الان دچار این جریانات نمی شدیم

به قول حاجی پناهیان :

"ما امید واریم که خدا هر چه خیر است قرار دهد شاید خیر در این نباشد که اصلح انتخاب شود گاهی اوقات اصلاً خیر در این نیست .از امتحانات الهی نمی شود فرار کرد مهم این است که ما وظیفه مان را انجام دهیم .

در عین حال ما مرد مبارزه هستیم و باید مبارزه کنیم جهاد باید کنیم اگر دشمن هم نباشد باید جهاد با خودمان را بکنیم."

دوستان شاید وقتش شد که قبول کنیم از دشمن غافل شدیم  و نابجا به خود مغرور و به خود مشغول.

بار دیگر پرچم جهاد و مبارزه را بلند می کنیم  و از بانوی لیله القدر مدد می جوییم.

یا علی....

تشکر از اقای پناهیان

تنها صحبت من این است که الان دوره غربالگری مردم است . پس باید تمام سعی خود را به کار ببندیم تا از غافله امام حسین (ع) جا نمانیم و انشاءالله از یاوران حضرت مهدی (ع) باشیم .

التماس دهای فراوان ............

۲۶ خرداد ۹۲ ، ۱۷:۵۱ پله پله تا ظهور..........
حزب الله زنده است متحد است و خواهد بود تا ظهور مهدی موعود....
نمی گذاریم ذره ای به اماممان سیدمان مقتدایمان سید علی خامنه ای چپ نگاه کنند.
امیدوارم کسایی مثل استاد پناهیان زمینه اتحاد بیشتر بچه های حزب الله رو فراهم کنن .

با خامنه ای کسی نگردد گمراه .......... او در شب فتنه می درخشد چون ماه
یا علی

دوستان انقلابی، هر چند از انجام وظیفه در 24 خرداد مطمئنیم، اما کمر همت ببندیم و دعا کنیم خدا در تداوم انجام وظیفه توفیقمان دهد که تازه آغاز راه است و ره بس طولانی‌است و جاده‌ها پیچ در پیچ...

به چراغ ولایت توجه ویژه نماییم و قلبمان هماهنگ با او بتپد که ویژگی سربازان خوب، جان‌فدایی است و گوش‌به فرمانی؛

ای رهپویان ولایت و گفتمان انقلاب، فانوسقه‌ها رو برای 4 سال دفاع مقدسی دیگر، اما از نوع جهاد اکبر، سفت ببندید...

بگذارید اگر روزی کسانی که رئیس جمهور منتخب را برای سکانداری کشور انتخاب کردند، چه وفادار ماندند و چه بعضی‌شان بر اساس صبغه تاریخی‌شان، بی‌وفایی، بداخلاقی یا خیانت کردند، در لوح محفوظ ثبت باشد که، همراه‌ترین و هوشیارترین یاران دولت یازدهم در پیش‌برد اهداف عالی نظام و کشور،همچنان  همین یاران ولایت و بر و بچ باصفای هیئتی و گفتمان انقلابی بودند...   " ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده‌ایم"...

لبخند بزن بسیجی...

تاریخ تکرار شد از زمان بدر گذشتیم و به احد رسیدیم و امتحان بزرگ:
خداوند نمی خواهد کسانی که دردل نفاق دارند در فتوحات عظیم شریک باشندوبانعمت واقبال آنها را رسوا میکند
اصبروا و صابروا و رابطوا و...
لطفا سوره آل عمران را تلاوت نمایید مخصوصا از آیه 149 به بعد
به استاد پناهیان اعتقاد دارم چون ایشان در هر زمان خود را مامور به وظیفه می داند و ان را انجام می دهد.

با سلام و به تأسی از رهبر فرزانه‌مان، عرض تبریک خلق اوج حماسه در 24خرداد، به ملت ایران و رئیس جمهور منتخب.

چه زیبا و دلنشین بود پیامکی که می‌گفت: "نظام" مظلومی که 4سال پیش به اتهام جابجایی "11 میلیون رأی" زخم فتنه را چشید و خسارت‌های آن را نیز از جیب پرداخت کرد، اکنون نیز چه زیبا پای حدود فقط "250هزار رأی" بیشتر از 50% نامزد پیروز، پیروزتر ایستاد!

و چه خوشحالم که از انجام وظیفه‌ام در 24 خرداد مطمئنم...

 

امام خمینی رحمة‌الله علیه:

(...ما برای ادای تکلیف جنگیده ایم و نتیجه فرع آن بوده است . ملت ما تا آن روز که احساس کرد که توان و تکلیف جنگ دارد، به وظیفه خود عمل نمود... آن ساعتی هم که مصلحت بقای انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن نهاد، باز به وظیفه خود عمل کرده است ...)
 

صحیفه امام رحمة‌الله علیه ص253:
...همه ما مامور به ادای تکلیف و وظیفه ایم نه مامور به نتیجه . اگر همه انبیا و معصومین - علیهم السلام - در زمان و مکان خود مکلف به نتیجه بودند، هرگز نمی بایست از فضای
همه اینها از برکت خونهای پاک شهدای عزیز هشت سال نبرد بود، همه اینها از تلاش مادران و پدران و مردم عزیز ایران در ده سال مبارزه با امریکا و غرب و شوروی و شرق نشات گرفت . جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست ، جنگ ما جنگ فقر وغنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجوددارد. چه کوته نظرند آنهایی که خیال می کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده ایم ، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگی و صلابت بیفایده است !در حالی که صدای اسلامخواهی افریقا از جنگ هشت ساله ماست ، علاقه به اسلام شناسی مردم در امریکا و اروپا و آسیا و افریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت ساله ماست...
سلام حاج آقا
شما چرا محکم نمیگید آره طرف جلیلی بودم. برمیدارید میگید اگر رای میاورد اینجور پشتش واینمیسادم.
ما دیروز شنبه خیلی گریه کردیم.ما دشمن شاد شدیم.
از اینکه شما کنارش بودید افتخار میکردیم.
تقصیر همه ی ما بود زمانی که جلیلی رو توی مناظره سوم سیاه کردند توی رسانه ها و پیامک ها حقیقت رو برملا نکردیم.
تقصیر ما بود که از دل مایه و از جون مایه نذاشتیم برای تبلیغ.
دلیل رای آوردن روحانی فقط حمایت هاشمی بود.
اما ما هم بنا به فرمایش رهبری میپذیریم. و به فرموده رهبری پیروز میان ملت ایران بود نه شخص دیگری.
ولی اگر رضایی رو ببینم دمار از روزگارش در میارم که با شعار یاابوالفضل چقدر سیاهکاری کرد.
۲۶ خرداد ۹۲ ، ۱۶:۱۳ سزباز گمنام رهبر

سلام حاج اقا

نظر بتده در مورد پیامک ها کاملا با نظر شما یکیه.

همچنین اینم بگم که درسته که دولت اقای روحانی بد نیست ولی هرچقدر هم خوب باشه باید بگیم که زیاد انقلابی نیست،میخوام بگم که ان شاالله این دولت فقط 4 سال حکومت خواهد کرد و به امید خدا نمیذاریم 8 ساله شه.

از استادم بسیار متشکرم که منش ایشان روشنگر راه ماست خدا حفظ شان کند
خلایق هر چه لایق!!
۲۶ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۱۹ زهرا سادات

باسلام و خدا قوت به نیروهای انقلابی و یاوران سید علی که در مورد نتایج انتخابات به قلب رهبر نازنینشون نگاه می کنند تا شادی و غمشون هماهنگ با قلب رهبرشون باشه نه هوای نفس...

رفقا متعهد باشیم که از امروز به بعد گوش به فرمان تر و وظیفه شناس تر باشیم و با جهاد بیشتر به وظیفه عمل کنیم

تا  سیدعلی هست غمی نیست...

۲۶ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۰۰ زهرا محمدی

کاملا با عمل به وظیفه موافقم، فکر میکنم بیشتر ازپیش همه باید دنبال وظیفه شناسی و عمل جهادگونه باشیم

استاد پناهیان فوق العاده است
با تحلی های عمیق و بی نظیرش!

الان امتحان،امتحان نترسیدن از سرزنش سرزنش کنندگانه که ایشون امسال تو بیت مطرح کردند
کلیپ زیر رو بشنوید
http://panahian.blog.ir/post/5
۲۶ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۴۴ فاطمه معصوم
سلام درست است که ما شکست نخورده ایم ولی باید قبول کنیم که خیلی عقب ماندیم. نباید حرف های ناامید کننده زد اما حقیقت را هم نمیتوان کتمان کرد. من تصور میکردم با حماسه 9دی ماهییت اصلاح طلبها برای مردم بخوبی روشن شده است ولی ظاهرا اینطور نیست. معلوم میشود هنوز جامعه ما به درک بالایی از ارمانها واعتقادات خود نرسیده است که کم کاری ها،اختلاف های دولت فعلی را به خاطر رسیدن به اهداف بلندش نمیتواند تحمل کند و حاضر میشود کسی منتخب شود که بعید نیست با انتخاب او دشمن شاد شویم. تحریم ها برای ما منجر به افتخار میشود اما... باید بگوییم شرمنده شهدایی هستیم که8سال عاشقانه جنگیدند ولی ما تحمل یکسال تحریم رانداشتیم. این درست است که انقلاب ما هرگز چه با این دولت چه دولت های بعدی به فضل الهی از مسیر خود منحرف نمیشود ولی بعید نیست که سرجای خود درجا بزند و عقب بماند. حیف  است پشت سر گذاشتن فتنه88، خلق حماسه9دی، موفقیت ها در مذاکرات هسته ای و...به نتیجه مطلوب که میتوانست بادولتی انقلابی به اوج خود برسد،نرسد ویا رسیدن به ان مستلزم خلق حماسه های دیگر در اینده باشد. همه اینها یک طرف، قلب نازنین رهبرمان یک طرف. مگر قلب نازنین رهبر چقدر میتواند انحراف ها راتحمل کند. دلم برای رهبرم میسوزد،باز هم تنها ماند. چقدر شبیه اهل کوفه شده اییم،یک روز با علی یک روز مقابل علی. والسلام 26/3/1392
سلام
سوال من از حاج آقا این است که اگر این دولت خواست با تفکرات مخرب اما با ظاهری فریبنده فرهنگ ضد انقلابی را چه در سطح جامعه، چه در مدارس و دانشگاه ها و هرجای حساس دیگری از جمله مسائل اقتصادی پیاده کند، آن موقع ضربه بدی به انقلاب نمیخورد؟
وظیفه ما چیست؟
پس کی قرار است یک نیروی کارآمد و انقلابی ( به معنی واقعی کلمه ) تربیت شود تا بتواند اعتماد مردم را حلب کند؟
چرا من نباید ناراحت باشم وقتی می بینم حداکثر افراد جامعه ی ما - که ولی فقیه مان انقدر به ما بینش برای انتخاب نامزد اصلح داده-افراد بی بصیرت  هستند.من از همان روز انتخابات که به عنوان یک مسئول پای صندوق رأی بودم میدیدم اقبال بیشتر افراد به چه سمتی ست و به چه کسی رأی میدهند،قلبم به درد آمده بود.این ناراحتی ندارد؟
۲۶ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۲۵ مجید بذرافکن

واقعاَ عالی بود ، صحبت های حکیمانه استاد پناهیان همیشه به دل می چسبد.

سلام
از اطلاع رسانی به هنگامتان سپاس گذارم.
شاید باید بهایی نه چندان مختصر داد تا گامهای بزرگتر برداشته شود . انشالله این انتخابات به هر صورت مایه رشد و تعالی این انقلاب و نهضت اسلامی آن شود. ما بیشتر و عمیقتر از گذشته گوش به فرمان علمدار این نهضت خواهیم بود.
از خداوند متعال توفیقات و رشد روزافزون تمام انقلابیون را خواهانیم.
اللهم عجل لولیک الفرج

۲۶ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۰۳ افسرجوان جنک نرم
سلام ....خدا حاج اقا رو حفظ کنن که همیشه با سخنان نورانی ایشون از ظلمت جهل خارج میشیم..تا انتهای نفسهایمان سرباز ولایتیم
۲۶ خرداد ۹۲ ، ۱۳:۵۶ یه بنده خدا

سلام جناب آقای پناهیان ضمن احترام وافری که برای شما و افکارتون قائلم معتقدم اشتباه کردید.......

 

 

لطف کنید در مورد این رقص و پایکوبی ها و ابتذال های خیابانی صحبت های صریح کنید واقعا اوضاع دیشب تهران تاسف بار بود

باسلام اقای پناهیان حرفهایتان کمی ارامم کرد فقط کمی نمی توانم فراموش کنم که رهبر عزیزمان چقدر در دوران اصلاحات تنها و غریب بودند بهرحال باید راضی برضا بود صبر کرد و عبرت گرفت و تلاش مضاعف کرد
هو الحیّ
سلام.

از آقای پناهیان تشکر می کنم که قبل از انتخابات دید خوب و وسیعی به ما دادند و بعد از اون هم با این صحبت ها، انرژی ما رو برگردوندن.

و خدا رو شکر می کنم که تا اونجایی که از دستمون بر می اومد، تلاش کردیم و می تونیم بگیم که تا حدودی به اون وطیفه ای که روی دوشمون بود، عمل کردیم.

و امیدوارم که این تلاش های ما خالصانه بوده باشه، و خداوند متعال اونها رو قبول کنه.

و باز هم امیدوارم که بتونیم بعد از این هم برای کمک به رهبری و گقتمان انقلابی، توفیق تلاش داشته باشیم.

خدا رو شکر
۲۶ خرداد ۹۲ ، ۱۳:۳۶ محمود از خراسان رضوی / کاشمر
سلام ،‌مرسی حاجی واقعا ممنونم که به ما خوب بودن و خوب زیستن را یاد دادید امیدوارم بتونم شما را دعوت کنم که که از شما بهره زیادی ببرم .. به امید حق . یاعلی

سایت جدید بیان معنوی راه اندازی شد برای مشاهده کلیک کنید.