علیرضا پناهیان

۱

سایت جدید بیان معنوی راه اندازی شد برای مشاهده کلیک کنید.

صوت | نقش عبادت در سبک زندگی

شناسنامه

  • زمان: ماه مبارک رمضان ـ سال 92
  • مکان: تهران ـ مسجد امام حسین(ع)
  • تعداد: 8 جلسه
  • موضوع سخنرانی: نقش عبادت در سبک زندگی

معرفی بحث:

یکی از مفاهیمی که اخیراً بر سر زبان‌ها افتاده و جا دارد به آن توجهِ ویژه شود مفهوم سبک زندگی است. سبک زندگی به بیان ساده یعنی چگونگی تنظیم رفتارهای شبانه‌روزی ما در زندگی شخصی و اجتماعی، همچنین عادات رفتاری، برنامه‌ها و علاقه‌هایی که انسان در رفتارهای خود نشان می‌دهد، سرگرمی‌ها و آداب و رسوم اجتماعی نیز همگی در بحث سبک زندگی مطرح می‌شود.

در میان عوامل مؤثر در سبک زندگی، «برنامه‌های عبادی» نقش تعیین کننده‌ای دارند به حدّی که می‌توان گفت؛ عبادات به زندگی ما سبک می‌دهد. اگر به عباداتی مانند نماز و روزۀ ماه مبارک رمضان نگاه کنید می‌بینید که سعی دارد برای ما برنامۀ رفتاری تعیین کند. اما چرا عبادت اصرار دارد رفتار ما را به صورت دائمی تغییر دهد؟ به طور خلاصه می‌توان پاسخ داد: چون عمل و رفتار انسان بر علاقه‌ها، عقاید و حتی بر علم او خیلی اثر دارد و به همین خاطر است که دین ما اهمیت ویژه‌ای به آداب رفتاری و سبک زندگی داده و برای همۀ بخش‌های زندگی ما برنامه دارد، به حدّی که اگر به اسلام اجازه دهیم، حتی رنگ و فُرم لباس، خانه و شهر ما را هم تعیین می‌کند.

انسان به طور طبیعی به سبک زندگی خود انس می‌گیرد و به آن عادت می‌کند، لذا باید از قبل برنامه‌ریزی کنیم که به چه چیزهایی می‌خواهیم اُنس و عادت پیدا کنیم. روح انسان خواه ناخواه عادت‌هایی پیدا می‌کند و ما اسیر و بندۀ عادت‌های خود هستیم پس باید مراقب باشیم به چه چیزهایی عادت می‌کنیم. اگر خودمان برای سبک زندگی خود برنامه‌ریزی نکنیم، کسانی هستند که برای تغییر و تخریب سبک زندگی ما برنامه‌ریزی کنند.

در این سلسله جلسات ضمن اشاره به آثار فردی و اجتماعی سبک زندگی، به نقش تأثیرگذار عبادت در تنظیم سبک زندگی یک انسان مسلمان پرداخته شده و همچنین دربارۀ آثار روحی و روانی عبادت‌هایی مانند نماز و روزۀ ماه رمضان و نقش آن در تنظیم رفتارهای ما بحث شده است.

جلسه اول

جلسه دوم

جلسه سوم

جلسه چهارم

جلسه پنجم

جلسه ششم

جلسه هفتم

جلسه هشتم

نظرات (۱)

۱۹ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۰۵ محمدرضا آزادخاطر
ممنون
کاملا قابل استفاده بود.

سایت جدید بیان معنوی راه اندازی شد برای مشاهده کلیک کنید.