علیرضا پناهیان

۱

سایت جدید بیان معنوی راه اندازی شد برای مشاهده کلیک کنید.

حسینیه آیت‌الله حق‌شناس | دین و زیبایی‌های آن-7

عبور از زیبایی‌های فریبندۀ دشمن یکی از امتحانات مؤمنین است/ باید با زیبایی اهل‌بیت(ع) پُر شده باشیم تا بتوانیم در مقابل زیبایی حرف باطل مقاومت کنیم

پناهیان: خدا با زیبایی مردم را امتحان می‌کند. باید با زیبایی اهل‌بیت(ع) پُر شده باشیم تا بتوانیم مقاومت کنیم. بسیاری اوقات با منطق هم نمی‌توان در مقابل زیبایی‌های ابلیسی مقاومت کرد. اگر آن زیبایی‌ها دلت را ببرند، فکرت را هم می‌برند. اینقدر به فکرت اعتماد نداشته باش، دلت را از زیبایی امام حسین(ع) سرشار کن تا دیگران در آن جایی نداشته باشند. اگر روح کسی از زیبایی‌های ولایی سرشار نباشد، با چند زیبایی از دست خواهد رفت.

بخش‌هایی از هفتمین روز سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در حسینیه آیت الله حق شناس با موضوع: «دین و زیبایی‌های آن» را در ادامه می‌خوانید:

دریافت در قالب PDF در ابعاد A4

دریافت در قالب PDF در ابعاد A5

دشمنان از زیبایی کلام برای گمراه کردن مؤمنین استفاده می‌کنند/ عبور از زیبایی‌های فریبندۀ دشمن یکی از امتحانات مؤمنین است

  • خداوند به هنگام امتحان از بندگان خود راه‌های مختلفی دارد و حتی از زیبایی هم برای امتحان بهره می‌برد. خداوند می‌فرماید برای هر پیغمبری دشمنانی از شیاطین انسی وجنّی قرار دادیم، بعضی‌هایشان به بعضی دیگر سخن زیبا و آراسته وحی می‌کنند و به هم منتقل می‌کنند. اگر خدا می‌خواست این کار را نمی‌کردند. آنها و آنچه که از دروغ‌ها می‌گویند را رها کن. (وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ یُوحی‏ بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما یَفْتَرُونَ ؛ انعام/112). دشمنان ما از زیبایی استفاده می‌کنند. گاهی زیبایی کلام دشمنان، دل آدم ضعیف را جذب می‌کند. این امتحان شدن مؤمنین، امروز هم با وسایل دیگری وجود دارد و عبور از زیبایی‌های فریبندۀ دشمن یکی از امتحانات مؤمنین است. لازمۀ عبور از زیبایی‌های فریبنده این است که از زیبایی‌های حقیقی پُر باشی.
  • رسول خدا(ص) می‌فرماید: بیشترین چیزی که بعد از خودم از آن بر شما می‌ترسم منافق زبان‌دان(و خوش بیان) است. (پیامبر اکرم(ص) فرمودند: إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیْکُمْ بَعْدِی کُلُّ مُنَافِقٍ عَلِیمِ‏ اللِّسَان‏؛ منیه المرید/137)
  • خداوند برای امتحان این کارها را انجام می‌دهد و مردم باید فرق زیبایی‌های حقیقی را با زیبایی‌های فریبنده درک کنند. دل نورانی و درک زیبایی ایمان نقش اصلی را در نجات از فتنه‌هایی دارد که با زیبایی همراه می‌شوند. اگر کسی ظاهربین باشد، فریب می‌خورد و خدا هم خوشش نمی‌آید که تعدادی سیاهی لشکر و ظاهربین درست شده باشد. امان از فتنه‌های آخرالزّمان که از چه کسانی به چه زیبایی، دل‌هایی را می‌برند.

چرا خداوند مانع زیبایی حرف باطل نمی‌شود؟ /خداوند به محبت اولیاء خودش اطمینان بالایی داشته است

  • دشمن حرف باطل خودش را بسیار تزیین می‌کند ولی خدا هم اطمینان بالایی به محبّت اهل‌بیت(ع) دارد. چون محبّت اولیاء خدا، زینت دین است. روزی امیرالمؤمنین علی(ع) عبور می‌کردند، دیدند عده‌ای از قریش با هم صحبت می‌کنند. به محض اینکه علی(ع) را دیدند، صدایشان را پایین آوردند و سکوت کردند. دل حضرت گرفت، که چرا اینها نه تنها رفاقت نمی‌کنند، بلکه برخوردهای نامناسب و کینه‌توزانه دارند. حضرت علی(ع) نزد پیامبر اکرم(ص) رفته و گفتند یا رسول‌الله من به امر شما 70، 80 نفر از انها را کشته‌ام و خانواده‌ای از اینها نیست که کینه مرا به دل نداشته باشد. از خدا بخواه که محبت من را در قلوب مؤمنین قرار دهد. رسول خدا(ص) سکوت کردند و بعد آیۀ قرآن نازل شد که «إنَّ الَّذِین آمنوا و عملوا الصّالحات سیجعل لهم الرّحمن وُدَّا». (جَاءَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع وَ قُرَیْشٌ فِی حَدِیثٍ لَهُمْ فَلَمَّا رَأَوْهُ سَکَتُوا فَشَقَّ ذَلِکَ عَلَیْهِمْ فَجَاءَ إِلَى النَّبِیِّ ص فَقَالَ ... ؛ تفسیر فرات کوفی/250و251). خداوند متعال وعده داده است که محبت حضرت علی(ع) را در دل مؤمنان قرار دهد. خداوند متعال به این محبّت خیلی اطمینان داشت که به دشمنان اجازه داد تا در فریبندگی زیبا رفتار کنند و این زیبا رفتار کردن در فریبندگی در آخرالزّمان شدید می‌شود.

زیبایی، یکی از عناصر امتحان است /اگر کسی دل دیگری را ببرد، اندیشه و عقل هم دنبال آن می‌رود

  • زیبایی، یکی از عناصر امتحان است. گاهی امتحانی از مردم گرفته می‌شود که عنصر زیبایی در آن دخالت زیادی ندارد. اگر کسی دل کسی را ببرد، اندیشه هم دنبال آن می‌رود. دل که بُرده شود، انسان از نظر عقلی توجیه می‌کند و دلیل خودش را پیدا می‌کند. دل، استدلال را تهیه می‌کند. فکر نکنید استدلال را عقل درست می‌کند. از نظر روان‌شناسی هم این دل انسان که عقل انسان را فعال می‌کند. لذا در قرآن می‌فرماید: وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها(اعراف/179) آنها دلی دارند که با آن نمی‌فهمند.

باید با زیبایی اهل‌بیت(ع) پُر شده باشیم تا بتوانیم در مقابل زیبایی حرف باطل مقاومت کنیم/ اگر روح کسی از زیبایی‌های ولایی سرشار نباشد، با چند زیبایی از دست خواهد رفت

  • خدا با زیبایی مردم را امتحان می‌کند. باید با زیبایی اهل‌بیت(ع) پُر شده باشیم تا بتوانیم مقاومت کنیم. بسیاری اوقات با منطق هم نمی‌توان در مقابل زیبایی‌های ابلیسی مقاومت کرد. اگر آن زیبایی‌ها دلت را ببرند، فکرت را هم می‌برند. اینقدر به فکرت اعتماد نداشته باش، دلت را از زیبایی امام حسین(ع) سرشار کن تا دیگران در آن جایی نداشته باشند. اگر روح کسی از زیبایی‌های ولایی سرشار نباشد، با چند زیبایی از دست خواهد رفت. همگی ما چنین نمونه‌هایی را دیده‌ایم. بوده‌اند کسانی که خشک مقدس و علم‌زده بودند ولی زیبایی سینه‌زنی برای امام حسین(ع) را درک نمی‌کردند و می‌گفتند در روایت که سینه زدن نداریم. بعد از 20 سال تبدیل به افرادی شدند که خیلی از موارد اساسی و مهم را هم رد کردند. اجازه بدهیم زیبایی دین دل ما را ببرد.

ظاهر زیبای عبادت‌های دیگران هم نباید کسی را گول بزند

  • ظاهر زیبای عبادت‌های دیگران هم نباید کسی را گول بزند. در برخی از کشورهای اسلامی نمازجماعت‌های خوبی خوانده می‌شود که بعضی افراد ساده، گول آن را می‌خورند ولی در روایات می‌فرمایند هر کسی در دین بدعت بگذارد، خشوع و گریه‌اش بیشتر می‌شود(پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مَنْ عَمِلَ فِی بِدْعَةٍ خَلَّاهُ‏ الشَّیْطَانُ‏ وَ الْعِبَادَةَ وَ أَلْقَى عَلَیْهِ الْخُشُوعَ وَ الْبُکَاءَ؛ النوادر/69). چه کسی می‌تواند از این امتحانات الهی فرار کند؟

شیطان هیچ‌گاه نمی‌تواند کفر را در دل شیعیان محبوب قرار دهد

  • در مورد این آیه که «إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ‏(حجر42)»، امام صادق(ع) می‌فرمایند: اینکه خداوند به شیطان گفته تو بر عباد من سلطه نداری، منظور شیعیان است. شیعیان ما اهل‌بیت کسانی هستند که شیطان بر آنها سلطه ندارد. فرد می‌پرسد که چگونه اینطور است که شیطان بر آنها سلطه نداشته باشد؟ در حالیکه شیعیان شما بالاخره گناهانی انجام می‌دهند؛ حضرت جواب می‌دهند: منظور من این نیست که گناه نمی‌کنند، بلکه منظور این است که شیطان هیچ‌گاه نمی‌تواند کفر را در دل شیعیان محبوب قرار دهد و ایمان را مورد غضب و نفرت شیعیان قرار دهد(فِی قَوْلِ اللَّهِ‏ إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ‏ فَقَالَ لَیْسَ‏ عَلَى‏ هَذِهِ‏ الْعِصَابَةِ خَاصَّةً سُلْطَانٌ‏ قُلْتُ وَ کَیْفَ وَ فِیهِمْ مَا فِیهِمْ فَقَالَ لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ إِنَّمَا هُوَ لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ أَنْ تُحَبِّبَ إِلَیْهِمُ الْکُفْرَ وَ تُبَغِّضَ إِلَیْهِمُ الْإِیمَان؛ البرهان فی تفسیر القرآن/ج3/368).
  • شیعه ممکن است گاهی گناهی هم کرده باشد ولی وقتی ماه محرم فرامی‌رسد، می‌گوید یا اباعبدالله(ع)... خدا ایمانی به شیعه داده است که از درِ خانۀ امام حسین(ع) جای دیگری نمی‌رود. شیعه تا وقتی که هرمله را در جبهۀ اشقیاء می‌بیند، آن جبهه برایش زیبا نمی‌شود.

دریافت در قالب PDF در ابعاد A4

دریافت در قالب PDF در ابعاد A5

نظرات (۱)

سلام
میتونم ی پیشنهاد بکنم که به حاج آقا بگید؟
میشه لطف کنید به ایشون بگید یکی از مجموعه سخنرانی هاشونو در اینده اختصاص بدن به غیر مسلمان ها. یعنی گویا مخاطبشون غیرمسلمانان هستن. اگر بخوان اسلام رو برای غربیهایی که مستقیم مخاطبشون هستن معرفی کنند با چه عناصری معرفی میکنند. طبیعتا امام حسین بهترین گزینه برای معرفی هستن اما به چ شکلی؟ مشکل امثال من این هست که اسلام را چگونه و از کجا معرفی کنیم!!!امام حسین را چگونه معرفی کنیم؟ 
برای همین خواستم لطفا ب ایشون بفرمایید یک بار مخاطبشان را غربی ها قرار بدهند.
بی نهایت ممنون

سایت جدید بیان معنوی راه اندازی شد برای مشاهده کلیک کنید.