علیرضا پناهیان

۸

سایت جدید بیان معنوی راه اندازی شد برای مشاهده کلیک کنید.

قسمت سوم مباحث «تنها مسیر»: راحت‌طلبی- جلسه5/پیامک خبری:

آفت راحت طلبی بیش از پیش ما را گرفتار کرده و این مانع بزرگی برای دینداری است/ یک راه مناسب برای مبارزه با فرهنگ راحت طلبی، سحرخیزی است/ اگر آفت راحت‌طلبی انسان را فرابگیرد، عملاً بی‌شخصیت و بی‌دین خواهد شد

فرازهای کوتاهی از سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در پنجمین جلسه از قسمت سوم مباحث «تنها مسیر»:

  • با حل مسأله راحت طلبی است که نوبت به دینداری و عمل به احکام اسلامی و اجرای دستورات الهی می‌رسد. اگر برای جامعه ای مسأله راحت طلبی حل نشده باشد، نمی توان از جهاد در راه خدا، صبر در برابر مشکلات و راضی بودن به رضای الهی حرف زد.
  • در زندگی امروزی که ابتدائیات زندگی به سهولت در اختیار انسان قرار می گیرد و رفاه بیشتری نسبت به زمان قدیم ایجاد شده، فرهنگ راحت طلبی هم شیوع بیشتری پیدا کرده است. شیوع فرهنگ راحت طلبی می تواند عاملی برای دین گریزی باشد ولی یک راه مناسب برای مبارزه با فرهنگ راحت طلبی، سحرخیزی است.
  • یکی از مشکلات نظام آموزش و پرورش ما، تقویت عامل راحت‌طلبی در دانش آموزان است. آفت راحت طلبی بیش از پیش ما را گرفتار کرده و این مانع بزرگی برای دینداری است. در فرآیند تربیت باید توجه داشت که اگر آفت راحت‌طلبی انسان را فرابگیرد، عملاً بی‌شخصیت و بی‌دین خواهد شد.
  • گاهی سختی هایی که در یک کار خیر- مانند کار فرهنگی- پیش می آید، برای این است که نتیجه آن خیر ماندگار شود. کاری باقی می ماند که برای سعی و تلاش زیاد شده باشد، آیه قرآن می فرماید لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏. ولی کسی که اهل راحت طلبی است، نمی تواند با سختی های کار خیر کنار بیاید و کنار می کشد.
  • تقرب الی الله بدون سختی امکان ندارد ولی سختیهایی که دین می دهد، حساب شده و مفید است و میتوان از آنها لذت برد. ولی بدون دین، لذتها، هم با سختی توأم هستند و هم سرشاز از بدبختی خواهند بود. دین آمده است که آسایش بدهد، البته نه آسایشی که خیلیها فکرش را میکنند.
  • یکی از راههای راحت شدن تحمل سختیها در دنیا و دور شدن از راحت طلبی، نگاه کردن به سختیهایی است که اهل بیت ع در این دنیا کشیده اند. اهل بیت ع برای اینکه بتوانند با ما در مورد تحمل سختیها حرف بزنند، خودشان از همه بیشتر اهل سختی کشیدن در راه خدا بوده اند.

نظرات (۸)

دوست عزیز آقای عبدالله چمران حاج آقا در جلسه 6 یک مورد ذکر می کنند توصیه می کنم به آن سخنرانی مراجعه کنید
امام کاظم(ع) فرمودند: اى هشام! خردمند به دنیا و دنیاپرستان نگاه می‌کند و می‌فهمد که دنیا جز با رنج و مشقّت به دست نمى‌آید و به آخرت نگاه می‌کند و می‌فهمد که آن هم جز با رنج و زحمت به دست نمى‌آید. پس آن چیزی را طلب می‌کند که پاینده‌تر است، یعنی انسان عاقل آخرت را طلب می‌کند (یَا هِشَامُ، إِنَّ الْعَاقِلَ نَظَرَ إِلَى الدُّنْیَا وَ إِلى‏ أَهْلِهَا، فَعَلِمَ أَنَّهَا لَاتُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ، وَ نَظَرَ إِلَى الْآخِرَةِ، فَعَلِمَ أَنَّهَا لَاتُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ، فَطَلَبَ بِالْمَشَقَّةِ أَبْقَاهُمَا؛ کافی/ج1/37)
یکی از خیانت‌های محصولات رسانه‌ای غرب این است که به دروغ، خودشان(غربی‌ها) را خوشبخت و بدون رنج نشان می‌دهند
  • به دست آوردن دنیا و آخرت برای همه با سختی همراه است، پس باید با پذیرش مشقت‌ها، سراغ آن چیزی برویم که ماندگار است یعنی آخرت. علی‌رغم سختی‌هایی که زندگی دنیا برای همه دارد، یکی از خیانت‌های محصولات رسانه‌ای غرب این است که خودشان را خوشبخت و بدون رنج نشان می‌دهند. در حالی که واقعیت زندگی در غرب این‌طور نیست ولی هجمه سنگین رسانه‌ای غرب باعث شده است که مردم این مشکلات را نبینند و درک نکنند.
  • http://panahian.blog.ir/post/56
۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۴۵ عبدالله چمران
یه سوال از محضر استاد...
پروفسور " ار اسپرینگر " کتابی رو با عنوان " یاد بگیریم چگونه بر خود مسلط شویم " در سال 1983 نوشتند،. این کتاب از طریق اینترنت قابل دانلود است و شاید خود استاد این کتاب رو خونده باشند. تمامی ۱۲ درس این کتاب به نوعی بیانگر روش های عملی مبارزه با نفس است با این تفاوت که هدف نویسنده رسیدن به مقاصد دنیوی است.. اینکه انسان بخواهد به ثروت، مقام، شهرت و .. در دنیا برسد، این خواسته ناشی از نفس اوست. حال اینکه روانشناسان به او میگویند که برای اینکه به اینها برسی باید بر خودت مسلط باشی و برای اینکه بر خودت مسلط باشی باید از برخی از تمایلات خودت بگذری! اینجاست که شاید نفس علیه برخی از تمایلات خودش اقدام میکند تا به مقصودش برسد و آیا چنین چیزی ممکن است؟ پس حقیقت وجودی انسان چیست؟! اینکه مرتاضان هندی اینهمه از تمایلات نفسانی خودشون میگذرند برای خواسته نفس است؟! اینکه مکررا گفتند فرهنگ غربی ما رو به فرار احمقانه از رنج دعوت میکند و فرهنگ اسلامی ما رو به استقبال رنج... می بینید که غربی ها و شرقی ها و بطور کلی غیر مسلمانان هم برای رسیدن به زندگی مطلوب خودشان تا حدودی به مبارزه با نفس می پردازند، آیا نفس شان چنین چیزی خواسته یا.. اگه میشه راجب فطرت انسان و ماهیت وجودی انسان بیشتر توضیح بدهند و اگر استاد قبلا راجب این موضوع صحبت کردن لینک صحبت هایشان رو برام بذارید.. ممنون
پاسخ:
سلام.
  • برخی مطالبی که از ابتدای مباحث تنها مسیر توسط استاد بیان شده به پاسخ شما کمک می کند.
  • از جمله اینکه در مباحث استاد بیان شده که اگر کسی فقط بخواهد به دنبال دنیا باشد، باز هم باید مبارزه با نفس کند. بنابراین طبیعی است که وقتی انسان کمی سرعقل بیاید و تجربه هم به کمکش بیاید، این حرف را بپذیرد. همچنین استاد، یکی از ویژگی های این مباحث را این برشمردند که بخش قابل توجهی از آن را برای افراد بی دین قابل پذیرش است.
  • در مباحث بیان شده که مبارزه با نفس بدون برنامه ای که از طرف خدا باشد، به سرانجام نمی رسد و نهایتاً خود نفس ماهیت مبارزه با نفس را به نفع خودش تغییر می دهد.
۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۹:۱۰ عبدالله چمران
باید به دوستمان عماد عرض کنم، اینکه فرمودند " در مبارزه با نفس، نفس انسان سرکش تر شده و در مواقعی که فرصت پیدا کند بدتر از گذشته انسان را زمین می زند " دقیقا برای این حقیر هم اتفاق افتاده.. من احساس میکنم دلیلش هم اینه که ما به سخت بودن مسیر مبارزه با نفس و تمایلات پی نبردیم و میخواهیم با راحتی به مبارزه با نفس بپردازیم، در حالیکه جهاد با نفس کار دشواری است که طبیعیه هر انسان مومنی در طی این مسیر ممکن است شکست بخورد ولی نباید ناامید شود..
با سلام سوال من از استاد این است که من و زنانی مانند من که بچه شیرخوار دارند و به علت همین مشکلات توان سحر خیزی ندارند چه کنند وعبادات واجب را فقط انجام میدهند برای جبران این عقب افتادگی چه کنند  
سلام.  سوالی از آقای پناهیان داشتم که ایشون با خاکسپاری شهدا در دانشگاه ها موافق هستند یا خیر؟؟؟؟ آقای پناهیان لطف کنید بگید جواب شما خیلی در شکل گیری عقیده من اهمیت دارد
پاسخ:
سلام. بله و در این زمینه چندین سخنرانی کرده و دلایل مفید بودن این کار برای رشد علمی دانشگاه ها را توضیح داده اند.
با سلام
سوالی داشتم از محضر استاد عزیز،
در مبارزه با نفس، نفس انسان سرکش تر شده و در مواقعی که فرصت پیدا کند بدتر از گذشته انسان را زمین می زند و این مساله باعث ترسیدن از نفس می شود.  من نگران هستم این ترس در لحظه های سرنوشت ساز و حساس مانع رسیدن به خیر شود. آیا ترس از نفس طبیعی است و یا راه حل آن چیست؟ با تشکر
سلام وخسته نباشید به خاطرسایت خوبتون وتلاش ارزشمند شما .چرا فایل صوتی موجودنیست؟
سوال من از استاد بر اساس مقدمات بحٍث راحتطلبی این است که وجود همین انتخاب بین دو تمایل و کشش اصلی در انسان موجب میشود کسی ملعون خدا و همه ی موجودات شود یا این ملعون شدن علت دیگری دارد؟ باتشکر
پاسخ:
وقتی کسی راحت طلب شد، و این راحت طلبی در او قوت گرفت، حاضر است برای تامین راحتی خود، راحتی همه را سلب کند و دست به بزرگترین ظلمها و جنایتها بزند. حاضر است حتی امام حسین ع را هم بکشد.
کسی که به چنین مرتبه ای برسد، مورد لعن خدا و ملائکه و آسمان و زمین قرار می گیرد.
موفق باشید

سایت جدید بیان معنوی راه اندازی شد برای مشاهده کلیک کنید.